Weblog moderátora, DJ a recenzenta Vítka Havliše
SMS HOTLINE: +420602418527

Vítejte v hudební řiti světa

Zaprděnost dvou hlavních českých rádií pro mladé mi čím dál tím víc leze na nervy. Proč kvůli hudebním „dramaturgům“ Evropy 2 nebo Fajn rádia musíme být za totální hudební losery? Proč tahle dvě hudební rádia, která nám tvrdí, že hrají to nejnovější a tuhle a tuhle písničku nám přinesla jako první, neříkají pravdu? Proč skutečně nehrají novou muziku? Chcete důkaz? Tak co třeba dvě největší hudební události současnosti – nové singly od Britney Spears („Hold It Against Me“ – světová premiéra 10. ledna 2011 – u nás se téměř nehraje) a nebo Lady Gaga („Born This Way – světová premiéra 11. února 2011 – v ČR z rádia jen tak neuslyšíte).

Na Evropě 2 mají T-Music Chart. Tvrdí o ní, jak je to skvělá a jedinečná a nejlepší hitparáda. A pravda? Spousta starých songů a jako novinka tento týden (!!!) Britney a „Hold It Against Me“. V době, kdy celý svět každým dnem očekává vydání jejího dalšího singlu „Till The World Ends“. Proč u nás musíme být i v tomhle 100 let za opicemi? Práva na vysílání singlů pro ČR problém nejsou, spousta menších rádií nové písničky hraje. Ale leadři trhu pro mladé? Kvůli nim si spousta mladých myslí, že 2 měsíce stará písnička je prostě novinka.

A nebo Lady Gaga… Už téměř měsíc rotuje ve všech rádiích po celém světě? U nás? Jestli jste ji někde slyšeli, tak spíš omylem. Kupodivu třeba takový Český rozhlas Regina hrál „Born This Way“ hned první den, stejně jako celý svět… A co na to Evropa 2 a Fajn? Marně byste ještě dneska hledali. A když, tak to bude fakt velká náhoda, že na ni natrefíte. A zase se ptám proč? Proč jsou Evropa 2, Fajn a jejich dramaturgové tak pozadu? Čeho se bojí? Nedokážou sami odhadnout, co se bude a co nebude hit? Jen zbytečně vyčkávají, až co vyjde z průzkumů a jestli se to někde začne hrát nebo ne? Tak pánové – pro Vaši informaci: Lady Gaga a Born This Way – 1. místo v těchto zemích: Austrálie, Belgie, Kanada, Finsko, Irsko, Holandsko, Nový Zéland, Skotsko, Jižní Korea, Španělsko, Švédsko, Švýcarsko, USA. V TOP 10 je tady: Rakousko, Dánsko, Francie, Německo, Itálie, Japonsko, Norsko, Velká Británie a dokonce i SLOVENSKO (6. místo)! A Česká Republika? Tak se podržte: 44. pozice a pokles o jednu příčku !!! To znamená, že ji rádia dokonce hrát přestávají… Asi je ještě moc nová, že…? Grrr…

Pro Boha chlapi, na co čekáte? Nejsem sice jejich žádný velký fanoušek, ale  proč sakra okamžitě Britney a Lady nenasadíte do těch nejvyšších rotací? Proč si musí každá písnička – i když je to jednoznačně hit – projít vámi nastavenými postupy (nejdřív novinka, tam se bude točit několik týdnů, pak to postupně začneme tlačit nahoru a až to budou všichni znát, dáme to do nejvyšší rotace. Co na tom, že v tý době už se budou od těch konkrétních interpretů hrát dávno úplně jiný a novější věci…). Probuďte se… Hlavně kvůli vám jsme i v tomhle tak strašně pozadu! A to si tvrdíte, že hrajete novinky? 

Vážně nechápu, že vám tohle ještě posluchači tolerují, ale asi je to i tím, že nemají žádnou jinou možnou volbu (aktuální singly si u nás nikdo nikde koupit nemůže a pokud nechce stahovat načerno, musí si počkat až mu je za půl roku zahrajete). iTunes na Vás!

No a čím to zakončit…? Snad největším úletem – kterým je pohled do oficiální hitparády IFPI podle hranosti v jednotlivých rádiích… Připravte se, jízda začíná: 10. místo B.O.B. „Airplanes“ (skoro rok stará věc, je z dubna 2010), 7. místo Mohombi „Bumpy Ride“ (půl roku stará věc), 4. místo Katy Perry „Firework“ (5 měsíců stará věc a stále stoupá nahoru) a lahůdka nakonec… Nejhranější písničkou v českých rádiích, za což můžou ve velké míře právě dramaturgové Evropy 2 a Fajnu, je song „Loca“ od Shakiry. Rádiová premiéra singlu proběhla 1. září 2010.

Vítejte v hudební řiti světa. Děkujeme pánové!

Seznam příšerností a vykopávek, které posloucháme v českých rádiích, najdete TADY.

EDIT: Obrátil se na mě jeden z moderátorů Evropy 2 s tím, že Lady Gaga je v rotacích E2 od 11. 2.. Tak abych byl objektivní – v rotacích je, ale samozřejmě v těch nízkých. Přeci nebudeme novou věc a navíc světový megahit hrát moc často že? Takže pro úplnost, jak se hrála včera (4. 3. 2011) Lady Gaga – Born This Way na Evropě 2:
04:00
11:30
18:58

A pro porovnání přes půl roku stará „Loca“ od Shakiry:
04:00
08:50
13:18
17:56
21:59

Nebo pro ještě větší pobavení „Barbra Streisand“ od projektu Duck Sauce (release: 10. 9. 2010)
00:29
03:35
06:45
09:36
12:38
15:23
18:22
21:19

To myslím vůbec nepotřebuje komentář.

 

  • Vítek Havliš
VN:F [1.9.17_1161]
Rating: 5.0/5 (5 votes cast)
Vítejte v hudební řiti světa, 5.0 out of 5 based on 5 ratings
66 Comments
  1. A neměl bys být spíš rád, že nehrajou Spears a Gagu, když v předchozím článku jsi jejich hity ohodnotil 55 a 65%? To není zrovna super hodnocení. Ale jinak s tebou souhlasím, co se týče těch rádií. Proto taky neposlouchám radia, ale empétrojku:) Doporučuju to samé.

    Vítek Havliš: Mrzí mě, žes vůbec nepochopila, o co v tomhle článku jde. Je úplně jedno jestli Britney, nebo Gagu. Vadí mi, že rádia pro mladé nehrají NOVÉ hity.

  2. Nazdar clovece :) je videt ze o hudebnim prumyslu moc nevis. Pisnicky se na radiich komercnich hraji proto ze je tam strcila a podplatila nahravaci spolecnost danych autoru, a pak jak to funguje : ovcim pustis neco (at je to sracka nebo ne) a budes to hrat porad dokola, lidi z toho zblbnou a pak to zacnou chtit a uz je to v hitparadach. Staci si poslechnout rozhovory par prednich moudrych hudebnich kritiku – ti ti to povi :) Takze ta 44. pozice u nas – jasny dukaz je proto ze proste nebyla dobre propagovana temi nejkomercnejsimi radii. Do nejvyssich rotaci tu pisnicku da nekdo kdo to zaplati, tak to funguje, a pokud byl sef marketingu toho danyho vydavatelstvi pro CR kdo je zastupuje zrovna na dovce nebo nemocnej, tak to proste nevyslo :) Tyhle hitparady nejsou o tom co je dobry, ale co je zaplaceny, a proto jsou tyhle radia plny toho co tam je a radsi to nereknu, bylo by to vypipane :) Mas pravdu ze v Cesku maji posluchaci moznost jen poslouchat inet radia pokud neco chteji, z tech fm si nevyberes, kdo by to platil ? Mimo to všechno kdy jak nasadit do rádií mají marketingový stratézi a ty rozhodují podle shnilosti a opožděnosti národa co jak nasadit a jak dlouho propagovat aby to co nejvic hodilo. O tom to proste je :)

    Vítek Havliš: Ahoj Pierre. Bohužel nemáš vůbec pravdu. Resp., možná zčásti. Nejdřív pro upřesnění: v rádiích a hudebním průmyslu, navíc hodně blízko hudebním dramaturgům, jsem se pohyboval a pohybuji už více než 15 let. Takže o hudebním průmyslu vím víc než dost (a vzhledem k tomu, cos napsal, jsem přesvědčený, že i víc než ty). Ten model, o kterém píšeš možná funguje u některých hudebních dramaturgů, ale hlavně – pouze pokud se jedná o českého intepreta, který se snaží neúspěšně prorazit. Pak nastupují s nabídkou různých dárků a finančních odměn nikoliv vydavatelství, ale zoufalí manažeři a producenti. Vydavatelství rozhodně hudební dramaturgy neuplácí, to je nesmysl a už vůbec ne, pokud se jedná o hraní zahraničních hitů. A to nemluvím o tom, že osobně znám min. 2 dramaturgy (resp. hudební ředitele), kteří by z principu nevzali nejenom ani korunu, ale ani žádný dárek od nikoho. Každopádně tvůj příspěvek je bohužel hodně mimo realitu.

  3. Mily Vitku bohuzel s tebou nemohu vubec souhlasit a nevim kde se tedy pohybujes ale vazne o tom nic nevis, nebo se to k tobe radsi vubec nedostalo, ja totiz pracuju pro nejmenovane hudebni vydavatelstvi 20 let a vim co se dela, a proto to take pisu. A takhle to funguje nejen tu ale na masovych inet radiich ktere si tim i vydelavaji ze pouze hraji to co jim kdo zaplati.

    Vítek Havliš: Jak říkám, u domácích interpretů možná (pokud se dramaturg uplatit nechá).

  4. Strašné strašné strašné strašné, kdy já naposledy poslouchal E2 … No to už je hodně dávno naposledy v nějakém autě jinak je strašná ostuda, že hrají skladby které v podstatě ani ve světě neměli kdo ví jaký úspěch Loca od Shakiry se moc v Billboard ani neumístil co já vím. A skladba, která má takový text, že by se člověk z toho zbláznil několik týdnů v Billboard na prvním místě a oni na to nereagují a navíc vyprodaná o2 aréna v České republice a nic !!! No Vole ať jdou do pi_e :-D

  5. Vítku, musím naprosto se vším souhlasit!opravdu jsme 100.let za opicemi! také nechápu jak v top 10 Ifpi mohou být skladby i rok staré! například Pink a její hit „Reise your glass“ už v top 5 nemá dávno co dělat a má tam být “ Fu**ing perfect“! a takhle bychom mohli pokračovat do nekonečna! dále proč se u nás nehrají interpreti jako je Taylor Swiff, Adele, Robyn, atd??? když jinde vévodí hitparádám?? a proč nám musí být překládány jen komerční sra*ky, z důvodu toho, že bodují v zahraničních hitparádách?? proč není místo pro alternativní a „nekomerční“ interprety? A dále nevím, kde Evropa 2 bere tu drzost, prohlásit, že nám Lady G a „Born this way“ dala jako první, když v den světové premiéry ve 12H na E2 nezazněla, oproti jiným českým rádiím, které nám ji opravdu Nabídli jako první!!!! hnus!……. ale bohužel dokud bude českému rádiovému éteru velet pan Vladyka, který diktuje co se bude a nebude hrát, a co je a není hit a bude na některé české interpreti uvalovat embargo, například. Aneta Langerová,atd. tak se bohužel nic nezmění! i když vlastně může, kdo je tvůrcem trhu??? My posluchači!!!

  6. Není rádio, jako rádio….
    Britney Spears („Hold It Against Me“ – světová premiéra 10. ledna 2011) – u nás od 11.1.

    nebo Lady Gaga („Born This Way – světová premiéra 11. února 2011) – u nás od 14.2.

    nebo třeba i nová Britney od 14.3.

    To se pak ani nedivím, že se Vítku už nemáš chut se v našich vlnách vznášet :)))
    Martin – Free Rádio 107,0 FM Brno

    Vítek Havliš: Ahoj Martine, ani nevíš jak rád bych se ve vašich vlnách vznášel :-D škoda, že vás v Praze nechytnu. Ale fakt vždycky, když projíždím Brnem, tak si vás naladím, nebo se o to aspo? pokusím. Jste jedni z mála, kteří se novinek nebojí…

  7. Co bysme čekali od takový komerce jako je Evropa 2. Sice je pravda, že zmíněné songy hrají hrozně pozadu, ale ruku na srce, dá se to snad i tak poslouchat? Možná lepší, že to je pozdě, nakonec se něco z toho sem ani nedostane. Česká rádiová scéna by spíše potřebovala nová rádia, která by skutečně hrála hudbu a to více žánrů, nepamatuji se, že by tam někdy hráli opravdový rock, co třeba zrovna já poslouchám. Ono pak argumentovat že hrají třeba Nicklback a to že je rocková kapela je docela úsměvné. Když se titulují jako radia pro mladé, tak snad pro všechny, každej neposlouchá pop tisíckrát jinak. :)

    Vítek Havliš: Na komerci nevidím vůbec nic špatného. Jedná se o mainstream, který má ráda naprostá většina posluchačů. Tahle diskuze ani tenhle článek není o tom co „se dá poslouchat“ a „nedá poslouchat“. Na opravdu rockovou muziku jsou rocková rádia.

  8. Jestli je to naprostá většina to nevim, podle mého okolí určitě ne, ale je to určitě největší skupina. Spíš jde o to, že když se rádia profilují jako rádia pro mladé, tak by určitě měly hrát všechny proudy a samozřejmě jít se zahraničím stejně rychle, což samozřejmě nejdou. Ale nechápu proč rádia nehrají třeba britskou hudbu, ono třeba 2h týdně by se jim snad daly vyhradit a posluchače by si určitě našli. Já když slyším jak Bouček řiká ve svym pořadu že song DUCK SAUCE – Barbra Streisand je obrovský „hit“, tak bych si ho musel najít a omlátit mu něco o hlavu, když je hudba převzatá a text nulový. Jestli se někdy změní rádiová scéna v Česku, tak si myslím, že se toho já teda nedožiju a to sem dost mladý. :))
    Já vim, že to je trochu mimo mísu, ale Vás neštve, jakou děsnou muziku to do nás valí. Vždyt tohle je něco tragickýho, co s hudbou nemá ani nic společnýho, ale ono když tam budou zaměstnaný takový „odborníci“, tak asi ani změnu nemužem čekat, že. :))

    Vítek Havliš: No a o tom to je… O té „rychlosti“… A všechny proudy hrát nemůžou. To by se pak mohli ozvat fandové klasický hudby nebo metalu a chtít aby Evropa hrála tohle… Pokud se rádio rozhodne hrát mainstream tak mu do toho nikdo nemůže kecat. Ale nemělo by „lhát“ o tom, jak hrají nejnovější hity, když to není pravda. A znovu prosím o nehodnocení co je a co není strašná muzika. To je hodně subjektivní a nikdo nemá na tohle patent ani právo to posuzovat.

  9. Nechme radiš být co je a co neni opravdová hudba, o tom ten článek neni, nehledě na to, že lidi co jsou vyrostlí třeba na Pink Floyd na to vždy budou mít zcela odlišný názor. Každopádně ta rychllst je hodně ubohá a rádia by si to měly přiznata ne se dále ztrap?ovat s titulováním nejnovější hity Vám přináší právě tohle rádio.

  10. no Vítku, už vyšla nová Ifpi a je to horší než minule:-) LAdy G s „Dance In The Dark“ se dostala do top 10 (nejlepší umístění pro tento song po půl roce) místo toho aby tam bylo Born this way, Britney místo toho, aby stoupala s Hold It Against Me tak z 23. místa spadla na 39.místo! (neméně o to už by rádia dávno měla mít její druhý singl)… Sice mě může těšit, že se jako novinka dostala na 42. místo Adele a „Rolling In The Deep“, ale na to, že už Británii okupuje 7 týdnů její 2. singl „Someone like you“, tak to je docela dost smutné:( Roxette jako novinka k zasmání, už se hraje nějaký ten měsíc, a nejvíc komická je novinka až na 85. místě a to Rihanna s S&M:D:D:D a v celé top 100 pouze 13 českých(slovenských) písní:-) to je fakt uroven!!!

  11. To, o cem pojednava clanek, je znama vec. U mladych obvzvlast (ci by se snad hodilo rict v internetove dobe, kdy deti sve oblibence jednoduse vyYouTubi nebo vyGoogli a maji vyhrano). Jinymi slovy – mladi, ktere aspon trochu bavi hudba, se nenechaji ockovat radii. Clanek je samozrejme pravdivy, jsme coby narod hudebne opozdeni a masam vic rekne jmeno Kabat, nez napriklad Arctic Monkeys. Jen nechapu jeho poselstvi. Co se tim ma zmenit? Filozofie ceskych mainstream radii? Pokud ano, ma to byt teda jako zmena k lepsimu? To, ze uslysim cerstvou Gagu a Britney Spears, kdyz uz samotne vytvory techto dvou hvezdicek patri do hudebni riti celeho sveta?

    Vítek Havliš: Díky za názor, ale byl bych opatrný s určováním toho, co patří do řiti hudebního světa a co ne. Stejně tak, jako podle Vás tam patří Gaga, Britney Spears, podle někoho jiného třeba Michal David a podle jiných třeba právě Arctic Monkeys. Nikdo nemá patent na to určovat co je „kvalitní“ a „nekvalitní“ hudba.

  12. Je pravda, ze objektivne to rict nejde, ale nalijme si cisteho vina – kdyz se rekne Gaga nebo Spears, vybavi se Vam jako prvni vizualni nebo zvukova asociace? Me vizualni; jestli to mate jinak, tak pardon, ale pro me jsou tyhle hvezdicky vic modni zalezitosti, nez hudebni. Prave proto mi Vas clanek prijde jako zbytecny.

    Vítek Havliš: Ale o tom to přeci vůbec není. Každý má jiný názor. A hlavně – jestli Vám článek přijde jako zbytečný, tak jste vůbec nepochopil jeho podstatu. Nejde přeci o styl muziky, ale o její aktuálnost v rádiích. A to se může týkat třeba i Vašich oblíbených kapel na rockově zaměřených rádiích.

  13. Pouštění hudby v rádiu je obrovský kšeft, a jak mi říkala jedna redaktorka, je nebezpečné se o to zajímat.

    Více zde:
    http://cs.wikiquote.org/wiki/Rádio

  14. co se týče hitparád, srovnáváš tu naši arplay se ostatními ve světě ale tam jde o PRODEJNOST!!! Takže srovnáváš jablka s hruškama Co se týče airplaje třeba v Británii, je to sice určitě lepší než tady, ale spousta rádií dodnes omílá FU od Cee-Lo Greena, už od ledna Price Tag, Someone Like You a The Lazy Song patří taky k nejhranějším. Třeba Cooler Than Me tam byl v top 20 v airplayi někdy do března, takže nesrovnávej jablka s hruškama, co se týče E2, díky ní se aspo? nějáké novinky dostanou do IFPI, jde to poznat protože v týdny, kdy žádné nenasadí, není v celé top 100 někdy ani jediná novinka! Že Gagu hráli o den dříve nebo později bych zas tak neřešil. Díky E2 aspo? čeští posluchačí, co se o hudbu nezajímají nějak více znají např. Adele. Samozřejmě, některé by mohli dát dříve ale třeba nové RHCP dal ido rotací hned v den premiéry. Jediné, co bych považoval za skutečný problém je, že opravdu dlouho trvá než se song dostane do A-Listu a když už se tam dostane, je tam hodně dlouho….

    Vítek Havliš: Ahoj, nikoliv, nesrovnávám hitparády prodejní a rádiové. Ve všech případech mluvím o hitparádách rádiových. To, že E2 má tak silný vliv na IFPI je smutné, ale bohužel to je fakt.

  15. a ještě něco k tomu srovnávání, je pravda že rádia by měla dát šanci songům stát se hitem, což se vždycky nestane… ale proč by u nás mělo být hit všechno, co je hit ve světě a něco co ve světě není naopak hitem být nemohlo? třeba v USA a v UK neměla Shakira 2 roky pořádný hit, ale ve Španělsku má úspěchy jak blázen a u nás taky. A další příklad: I Wanna Go od Britney je v USA skoro v top 10 a v Británii se nemůže dostat ani do top 100, protože tam rádia Britney prostě ignorují,u nás ji sice nasadili později než v USA, ale má aspo? šanci

    Vítek Havliš: Netvrdím, že by se všechno mělo stát hitem i u nás. U globálních umělců a zjevných hitů by ale určitě rádia měla dát songům šanci.

  16. Přidávám Britskou Airplay http://www.ukairplaychart.com/c/?export=&action=&chart_type=&country=&group=&channel_id=&show_feeds=&range=weekly&length= pár songů nahoře novějších než u nás ale většina britských a domácí hrjaou vždycky ve své zemi dříve, navíc JLS a Wanted mají úspěch skoro vždy jenom v UK a v Irsku. Ale v top 100 je třeba i 20 nebo kolik let starý song od Bryana Adamse

Leave a Reply

*

[CNW:Counter] TOPlist